hoofd

Hoe lees je etiketten?

Met het vele fabrieksvoer van tegenwoordig is het belangrijk dat je leert om etiketten te lezen.  Je wilt tenslotte weten wat er nu eigenlijk allemaal in je voeding zit.

Voedseletiketten kunnen behoorlijk verwarrend zijn. Over het algemeen geldt: past de lijst van ingrediënten nauwelijks op de achterkant van de verpakking, zet het dan maar weer terug in de schappen. En ook moet je het hoofdingrediënt moeten kunnen achterhalen. En als dat niet lukt, of het blijkt iets met suiker te zijn, zet het dan ook maar weer terug.

In volgorde van..
Op het etiket moet worden vermeld welke ingrediënten het product bevat.
Ze staan in afnemende volgorde, dus het ingrediënt dat het meest is gebruikt, moet het eerst worden vermeld, het bestanddeel waarvan het minst is gebruikt, wordt als laatste vermeld. Dat is interessant als iets voornamelijk vlees lijkt te bevatten, om daarna te ontdekken dat vlees pas op de vierde plaats wordt vermeld in plaats van de eerste!

Etiketten geven ook een overzicht van de voedingswaarde, meestal per 100 gram. Je kunt er op vinden hoe de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten is. Allemaal nuttige informatie als je soortgelijke producten in de supermarkt wilt vergelijken. Het wordt allemaal iets ingewikkelder als je kleine logo’s ziet met woorden als ‘light’, ‘minder vet’ of ‘suikervrij’.

Waar moet je op letten?
‘Light’ of vetarm: Hoewel fabrikanten aangemoedigd worden duidelijk te maken wat dit betekent, zijn er geen echte vaste regels voor het vermelden van hoeveel vet en calorieën een light-product moet bevatten. De enige manier om dit te achterhalen is het etiket te vergelijken met een soortgelijk product dat niet ‘light’ is. Vergelijk per 100 gram product en je kunt zelf het verschil uitrekenen. ‘Light’ wat betreft vet wil nog niet zeggen dat het minder calorieën bevat dan een vergelijkbaar niet-light product, want meestal is er meer suiker aan toegevoegd.

Suiker duikt in vele ‘vermommingen’ op in de ingrediëntenlijst, dus wees alert. Fabrikanten doen er vaak alles aan om suiker te verbergen met dure namen; glucose, fructose, glucosestroop, melksuiker (lactose), rietsuiker, kristalsuiker, honing, druivensuiker, vruchtensuiker. Een slimme truc is ook om de verschillende suikers apart te vermelden, zodat de totale hoeveelheid suiker minder lijkt. Dan zie je als eerste ingrediënt suiker staan en verderop staat bijvoorbeeld druivensuiker of lactose.

E-nummers: Veel stoffen worden tegenwoordig fabrieksmatig aan de voeding toegevoegd om bijvoorbeeld de houdbaarheid te verlengen of voor een betere geur, kleur en smaak. Deze stoffen worden ‘additieven’ genoemd (additief=toevoegsel). Het gebruik hiervan is wettelijk geregeld in de Warenwet. Ze mogen niet schadelijk zijn voor de mens. Wanneer additieven na toxicologisch onderzoek zijn goedgekeurd en veilig zijn bevonden voor de mens, worden ze op de zogenaamde positieve lijst geplaatst die is opgesteld door de Europese Gemeenschap. Deze stoffen krijgen een E-nummer. Wanneer je een dergelijk E-nummer op de verpakking ziet staan, zou dat betekenen dat de stof veilig is bevonden….

LET OP: hoewel veel E-nummers als veilig gekenmerkt worden zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat er wel degelijk gevaren schuilen in het gebruik van bepaalde E-nummers. In het boekje ‘Wat zit er in uw eten?’ worden alle tot nu toe bekende E-nummers en hun bijwerkingen beschreven. Schokkend gewoon! Iedereen zou dit boekje (kost nog geen tientje) standaard in de boodschappentas moeten hebben.

Je vermijdt het eten van smaakversterkers door goed de etiketten van voedingsmiddelen te lezen en in ieder geval alert te zijn op de E-nummers E621 t/m E640. (E 621 is MSG en E 951 Aspartaam)

Vetten: Transvetten, gedeeltelijk gehard vet, gehydrogeneerde plantaardige olie, gehard plantaardig vet etc.
Wegzetten dit product! Gezonde vetten heb je nodig, maar deze foute vetten zijn funest voor je lichaam.

Boodschappen doen? Doe je voordeel met deze tips:
-Maak een lijstje van producten die je écht nodig hebt
-Ga niet winkelen op een lege maag. Onderzoek toont aan dat hongerige mensen twee keer zoveel kopen dan dat ze daadwerkelijk nodig hebben
-Koop niets dat niet op je lijstje staat, ook al ziet het er nog zo aantrekkelijk uit
-Lees de etiketten. Vermijd transvetten en grote hoeveelheden suikers, E621  (MSG) en E951 (Aspartaam)
-Vermijd kant-en-klare producten en ingevroren of magnetronmaaltijden. Je hebt geen invloed op de bereidingswijze of ingrediënten, zoals zout, vet, suikers en toevoegingen
-Laat je niet verleiden door aanbiedingen en advertenties. Koop geen junk-food.

, , , ,

No comments yet.

Geef een reactie